Jumat, 11 Juli 2014

Si Penakut dengan Jarum Suntik ( sampai sekarang ) ^_^



Pada waktu aku masih di sekolah dasar teman-temanku sering  memanggilku si penakut, yaa... aku sangat ingat sekali mereka memanggilku si penakut, mereka memanggilku begitu karena ada pernah satu kejadian sangat memalukan sekali yang aku lakukan, yaitu aku takut dengan yang namanya jarum suntik. Biasanya kan kalau di SD sering ada diadakan suntik cacar, (ga tau kalau sekarang masih ada atau tidak). Jadi, pada saat itu sekolah SD ku yang terkena giliran suntik cacar, kalau tahu hari itu kena giliran, biasanya aku lebih suka menghindar alias bolos sekolah, atau paling tidak pura-pura sakit dan tidak turun sekolah. Tapi, apalah daya aku sudah terjebak di dalam perangkap, tiba saatnya diadakan acara suntik-menyuntik oleh seorang dokter, banyak sekali dia membawa suntikan saat itu. Yach, yang namanya takut, mana bisa lagi berpikir jernih, yang kupikirkan saat itu ketika jarum suntik menusuk tanganku, lalu karena teramat panjang jarum itu sampai mengenai tulang tanganku lalu di dorong dengan kerasnya cairan yang ada di dalam suntikan, dan akhirnya aku berteriak saat itu “Tida........................kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk....,

aduuuu....hh............., Janga.............nnn..... Indah...., ulun indah di suntik, sakit................. aduh jangan....
(aku  mengkhayal yang sampai terbawa ke alam sadar) Al-hasil semua memandangiku, dokter, guru, kawan-kawan semua memandangi, semua tertawa terpingkal-pingkal, kelas menjadi sangat riuh, bahkan ada salah satu kawanku yang menyeletuk “kenapa ikam Dan..? Mehayal kah ? hahahhahahhahahahaha”.

Aduh malunya aku, kenapa itu harus terjadi saat itu, satu persatu kawan-kawanku dipanggil semua dengan ekspresi yang berbeda-beda, ada yang tenang, ada yang meringis, ada yang menangis, ada yang teriak seperti apa yang ku khayalkan (ternyata terjadi juga sama salah satu kawanku).
Maka ketika giliranku yang di panggil, namaku disebut dengan sangat lengkap oleh guruku.
“Muhammad Rahmadani, ayo sayang sekarang giliranmu, tenang kada sakit kok, rasanya Cuma seperti digigit semut kok ( dalam hati ku sahuti, bujur ae kaya di igut samut, tapi gigi samutnya besi ).
Tiga kali namaku di panggil. Ya Allah, apa salahku saat ini, jadi harus menghadapi masa menakutkan ini. Akhirnya kuberanikan diri, berdiri aku lalu berjalan mendekati ruang eksekusi, lalu aku terdiam. Berdiri aku terpaku, ku pandangi sekitarku, kawan-kawanku sudah berteriak, mereka menakutiku.
“Hayu kam dan, mampus ikam, bujuran nah Lillahi Ta’ala. Sakit lalu, lihati bangkak tanganku”.
Kulihat tangan kawanku, masyaallah benar, tangannya bengkak, ku lihati matanya berair, rupanya tadi dia menangis. Masyaallah, aku berdoa dalam hati Ya Allah, Ampuni ulun, jangan ambil nyawa ulun hari ini, ulun masih handak hidup, masih handak bekawanan. Ya Allah, selamatkan ulun. Aamiin.

“Ayo Dan, lakasi di hadangi sudah nah, kasihan Pak Dokternya”, kata guru ku.
“Hadang bu, ulun handak menguat akan diri dulu bu” ujarku.
“Lakasi, kadapapa. Kada sakit jua, ikam di dustai kawanan ikam haja” ujar guruku.
“Inggih, ulun kada percaya jua ae, bu ae. Dustai kawanan ulun aja tuch. Buhannya tuch handak menakutani ulun banar ae, hahahahaha”, ujarku.
“Nah, iya kaya itu, ayo lakasi pintar. Kasihan dokternya mehadangi sudah, nyaman kakawanan ikam yang lain pulang”, ujar guruku.
“Och.. iya kah bu, anu dahulu akan kawanan ulun ae dulu, biar aja ulun yang pandudian di suntiknya. Heheheehehehe”, ujarku.
“Jangan, ini giliran ikam. Ibu sesuai absen, ayo lakasi nyaman dokternya lakas bulik”, ujar guruku.
Dengan sangat terpaksa berjalan aku ke muka kelas, dokter sudah mempersiapkan alat suntiknya, kupejamkan mataku.
Lalu aku berdiri dengan cepat, “Alhamdulillah sudah, makasih dokter lah” sambil berjalan kembali ke tempat duduk.
Dipanggil lagi aku oleh guruku “Dani, dan... Beluman dan, belum di suntik kenapa jadi bejauh ikam”.
“Maka tadi sudah bu, tadi di sapu-sapu dokternya”, ujarku.
“Beluman nak ae, tadi tuch di sapu dokternya lawan kapas aja supaya dingin”, ujar guruku.
“Masyaallah, ulun kira sudah tadi bu ae.” Ujarku.
Kembali lagi aku ke muka kelas, kawan-kawanku sudah ketawa an terpingkal-pingkal melihat ulahku.

“Dasar jua Dani nich, handak di suntik sawat aja belucu-lucuan”, ujar kawananku.
Maka tibalah saat di nanti-nanti, dokter sudah siap-siap mau menyuntikku.
“Stop.... Hadang dok, hadang.”
“Kenapa ding ?”, ujar dokternya.
“Ulun indah di suntik, amun jarumnya panjang. Pilihakan ulun jarum suntik yang paling pendek dahulu, hanyar ulun hakun di suntik”,ujarku.
“Och he’eh hadang lah, pak dokter cari akan yang paling pendek spesial gasan ading.” Ujar dokter.
Di cari akan pak dokter,”Nah sudah, ini nya. Coba lihati pendek kan, daripada jarum yang lain” ujar dokter.
Dalam hati ku sahuti ae, pengeramput lalu dokternya nech, nyata-nyata jarum yang tadi jua ae, di cabut sidin, imbah itu di pasang pulang. Bepadah spesial jar.
Belum di suntik lagi, aku sudah bealasan macam-macam.
“Aduh, anu bu.. ijin dulu boleh lah ulun”
“Handak kemana ?” jar guruku.
“Ke WC bu setumat, kada tahan lagi mulai tadi handak bekamih, kaina timbul ulun tekamih di selawar”ujarku (Padahal akal-akalanku aja).
“Dustai ikam haja, ikam tuch alasan aja” ujar guruku.
“Bujuran nah, bu. Aduh kada tahan lagi, handak keluar dah nah bu. Kaina keluar di sini supan ulun lawan kekawanan bu ae.” Ujarku.
“Haduh ikam nech, ada-ada aja kelakuan, ayo lakasi ibu gani akan.” Jar guruku.
“Jangan bu kada usah, ulun bisa ae saurangan”ujarku.
“Indah, ibu kada hakun. Kaina ikam bukah.”ujar guruku.
Rupanya guruku ini sakti jua sidin, bisa membaca arah pikiranku. Tapi aku kada kehabisan akal.
Rupanya bujuran di umpati dan di gani akan sidin ke WC, di tunggui sidin pulang, padahal sudah kupadahi kada usah-kada usah. Tetap ae jua sidin kada percaya.
Di dalam WC aku padahal kada bekamih-kamih, dasar kada handak bekamih, alasan banar ae gasan melancar akan strategi. Untung aku masuk ke WC pilihan yang tepat, WC yang terbuat dari kayu.
(Bagi kekawanan seangkatanku di SD Kelayan Dalam 2, pasti tahu WC kayu yang ditengah. Nah, WC itu lubang belakangnya cukup besar, pasti muat gasan keluar dari WC tanpa melalui pintu alias harus naik ke atas dulu, dan di belakang WC itu ada seng tembusan ke lapangan yang tembusnya ke gang PGA komplek sekolahan Siti Maryam). Pasti tahu dach yang pernah sekolah di situ bahari.
Guruku di luar sudah kada sabar lagi, sidin mengiyau-ngiyau aku.
“Lakasi nak, lawas nya pank ikam bekamih”ujar guruku.
“Belum bu, hadang setumat lagi. Tadi ulun kebanyakan minum” ujarku.
Ku ambil ae banyu, kesah ku simbur-simbur ae supaya guruku di luar percaya, padahal aku beniat mehabis akan banyu yang ada di dalam supaya kawa ku balik, supaya aku kawa benaik ke atas gasan keluar. Pas sudah habis, ku balik ae tajau wadah banyu nya, benaik aku kesitu, tunggal gamatan aku benaik ke atas pas di atas beluncat ae aku ke bawah, tunggal gamatan supaya kada ketahuan keluar.
Pas di bawah langsung ae aku lewat seng rongkang yang jadi jalan lintas rahasia sekolahan, hahahahahahaha. Kutinggal akan guruku, megiyau-ngiyau sidin. Tapi kada kusahuti, aku sudah kadada lagi di dalam. Aku bukah lewat gang PGA, bulik aku kerumah. Kada bebulik lagi aku kesekolahan, bepadah aku lawan keluarga dirumah kenapa jadi sungsung bulik, kupadahi ae.
Disekolahan tadi bubuhan kaka kelas besuntikan cacar, jadi bubuhan kami di suruh bulikkan.
Habis itu aku kada tahu lagi, aku sudah bemainan pulang lawan kekawananku di rumah.
Kada mengganang lagi, esok apa yang bakalan terjadi lawan aku.
Kada mengganang lagi buku lawan tas yang ku tinggal akan di kelas.
Yang aku tahu, aku bemainan haja seharian.

( Ya Allah, Maaf akan hambaMu ini, Hanya bisa berdoa semoga guru saya ini memaafkan segala kesalahanku di masa lampau, semoga beliau selalu diberikan umur yang panjang, sehat selalu. Terima kasih buat semua guru-guruku di SDN Kelayan Dalam 2 Banjarmasin )





Dari Murid kalian yang teramat cerdik ini,
Muhammad Rahmadani
Alumni SDN Kelayan Dalam 2 Banjarmasin
^_^

0 komentar:

Posting Komentar

Free money making opportunity. Join Cashfiesta.com and earn cash.