Rabu, 23 Juli 2014

Sebuah Muhasabah Diri



KENAPA AKU DIUJI ?

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka di biarkan (saja) mengatakan: kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
(surah Al-Ankabut,ayat 2-3)

MENGAPA AKU TIDAK MENDAPAT APA YANG AKU IDAMKAN ?

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahuinya.
(surah Al-Baqarah, ayat 216)

KENAPA AKU MENERIMA UJIAN SEBERAT INI ?


Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
(surah Al- Baqarah, ayat 286)

RASA KECEWA ?

Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman
(surah Al-Imran,ayar 139)

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA ?

Hai orang-orang yang beriman, "bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetapkanlah bersiap siaga (diperbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.
(surah Al- Imran,ayat 200)

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan sholat. Dan sesungguhnya solat itu amatlah berat, kecuali bagi orang-orang yg khusyuk.
( surah Al-Baqarah, ayat 45)

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI ?

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dan memberikan syurga untuk mereka.
(surah At-Taubah, ayat 111)

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP  ?

Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Allah selain Dia. Hanya kepadaNya aku bertawakal.
(surah At-Taubah, ayat 129)

AKU TIDAK DAPAT BERTAHAN LAGI !

dan janganlah kamu beputus asa dari rahmat Allah. sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir.
(surah yusuf, ayat 37)

0 komentar:

Posting Komentar

Free money making opportunity. Join Cashfiesta.com and earn cash.